KÖPVILLKOREN I KORTHET
FRAKT OCH LEVERANSTID
Vi levererar fraktfritt inom Sverige om ordern överstiger 699 SEK (ej returfrakt). Order under 699 SEK levereras mot en fraktkostnad av 99 SEK, om ordervärdet är under 199 kr debiteras 199 kr i fraktkostnad inom Sverige. A-ljus nyttjar flera olika paketleverantörer och försändelsen levereras alltid hem eller till närmaste ombud. Anländer paketet till ett utlämningsställe så skickas mail eller SMS-avisering som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Normal leveranstid är 2-8 arbetsdagar men kan i undantagsfall på grund av stor orderingång bli längre. En leveranstid innebär att varorna skickas från oss eller vår leverantör inom 1-3 arbetsdagar, sedan tar det 1-5 dagar för vår paketleverantör att transportera varorna för utlämning.
BETALSÄTT
Hos oss kan du betala direkt med konto/kreditkort eller enkelt via Swish. Vi använder Klarna Checkout med möjlighet att betala mot faktura räntefritt i 30 dagar eller olika typer av delbetalning upp till 24 månader.
Vi har en säker websida!
FULLSTÄNDIGA KÖPVILLKOR
ALLMÄNT
Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på A-ljus. Genom att beställa varor på A-ljus accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras.
-Enligt lag måste du vara över 18år för att få göra en beställning på A-ljus.
-I dagsläget levererar vi varor endast till Sverige.
-I priserna ingår moms med 25%.
-Alla varor förblir A-ljus egendom till dess full betalning kommit oss tillhanda.
Vi har en säker websida!
BETALNINGSVILLKOR
PRISER
Alla priser på A-ljus.se är angivna i SEK, inklusive moms. Beställningar kan endast utföras online via vår kassa på a-ljus.se.
REA/ERBJUDANDEN
REA/ERBJUDANDEN gäller under den tidsperiod som är utsatt. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. A-ljus reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. Vi reserverar oss för utlovad lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå.
BETALNINGSSÄTT
Hos oss kan du betala direkt med konto/kreditkort eller enkelt via Swish. Vi använder Klarna Checkout med möjlighet att betala mot faktura räntefritt i 30 dagar eller olika typer av delbetalning upp till 24 månader.
Vi änvänder säkerhetslösningen 3D-Secure vid betalning med kort.
Konto/kreditkort
Vi tar via Klarna för närvarande emot Visa och Mastercard.
Faktura via Klarna
Handla nu - betala efter leverans!
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.
-
Få alltid din beställning innan du betalar
-
Betalningstid - alltid minst 30 dagar
-
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
-
Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning 6, 12 eller 24 tillfällen
Samla din köp och delbetala via Klarna
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.
-
Få alltid hem varan innan du betalar
-
Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
-
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
-
Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
-
Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
-
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 21,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 21,90 %. Kreditköpspriset är 11101,13 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 926,19 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
I samband med köpet görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning.
Direktbetalning via Klarna
Om du tidigare registrerat dig för direktbetalning hos Klarna, antingen via Mitt Klarna eller i samband med ett köp, så syns det bankkonto du kopplat till Klarna med dolda siffror under alternativet "Klarna Direkt". Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras först när butiken har hanterat din beställning och skickat din order. Skulle du därefter inte få dina varor, eller om det är något fel på dem, gäller självklart Klarnas köparskydd. Om det av någon anledning inte går att dra pengarna kommer du att få en faktura i stället, där Klarnas betalningsvillkor för faktura gäller. Läs mer om vad som gäller för betalning med Klarna faktura under Klarnas villkor.
Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS
Fullständiga villkor för Klarna Checkout hittar här
Manualer
Varje produkt åtföljs av en bruksanvisning på svenska. Vid ytterligare frågor om funktion; tveka inte att kontakta vår kundtjänst.
ÅTERBETALNING
Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 14 dagar efter det att du som kund meddelat oss om den förestående returen. Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes.
LEVERANSVILLKOR
ORDERBEKRÄFTELSE
När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta oss på A-ljus snarast om något känns oklart.
Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar du oss med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig. Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.
FRAKT
Vi levererar fraktfritt inom Sverige om ordern överstiger 699 SEK (ej returfrakt). Order under 699 SEK levereras mot en fraktkostnad av 99 SEK, om ordervärdet är under 199 kr debiteras 199 kr i fraktkostnad inom Sverige. A-ljus nyttjar flera olika paketleverantörer och försändelsen levereras alltid hem eller till närmaste ombud. Anländer paketet till ett utlämningsställe så skickas mail eller SMS-avisering som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Normal leveranstid är 2-8 arbetsdagar men kan i undantagsfall på grund av stor orderingång bli längre. En leveranstid innebär att varorna skickas från oss eller vår leverantör inom 1-3 arbetsdagar, sedan tar det 1-5 dagar för vår paketleverantör att transportera varorna för utlämning. A-ljus använder både ett eget lager och tjänsten att skicka direkt från externa lager. När en order innehåller produkter från flera olika varumärken kan kollin hamna hos olika ombud. Som kund får du alltid information om din order direkt från A-ljus när alla kollin är skickade med bland annat spårnings- och kollinummer. Vi uppmanar dig att aktivt välja utlämningsställe via spårningsnummret för att underlätta utlämning.
LEVERANSTID
Leveranstiden för varje produkt ser du i respektive produkts informationstext. Normal leveranstid är 2-8 arbetsdagar. En normal leveranstid innebär att varorna skickas från oss inom 1-3 arbetsdagar, sedan tar det 1-5 dagar för paketleverantören att köra ut varorna. Vid kampanjer och säsongstoppar kan leveransen bli längre. Vid ”slut i lager” kan produkten vara på väg till oss eller finnas hos leverantör. Produkter som måste beställas tar ytterligare någon vecka att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan då ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.
LAGERSALDON
A-ljus.se har både ett eget och externa lager. Alla varor som har en grön märkning och ett positivt lagersaldo går att beställa. Lagersaldot uppdateras när vi aktivt plockar ordern och skickar ut en orderbekräftelse. Tiden från att ordern läggs till att ordern hanteras av A-ljus reserverar vi oss för att produkten kan ta slut vid stor efterfrågan. Vi reserverar oss för eventuella fel i lagersaldot. Om en produkt är restad tar vi kontakt med dig.
EV. DRÖJESMÅL I LEVERANS
Vid förlängd leveranstid tar vi alltid omgående kontakt med dig via e-post eller SMS. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Om vi inte kan leverera beställningen inom skälig tid och leveranstiden är av väsentlig betydelse, då har du som kund rätt att häva köpet.
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.
Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.
EV. TRANSPORTSKADOR
Tänk på att kontrollera godset när det levereras. Synlig skada rapporteras direkt till aktuell paketleverantör och därefter till A-ljus kundtjänst. Vi rekommenderar att du kontaktar oss så fort som möjligt med bilder från olika vinklar som tydligör skadan. Emballaget ska sparas för fotografering samt eventuell reklamation till transportbolaget. Dold skada (produktskada som inte går att se på emballaget) anmäls till oss så fort som möjligt (senast 2 månader).
RETURRÄTT OCH ÅNGERRÄTT
Du har full retur och ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Meddela oss om du vill nyttja din ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Därefter ska varan skickas åter inom 14 dagar. Transportskador på grund av bristfällig emballering eller varor som använts eller skadas kan medföra värdeminskningsavdrag. Vänligen sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.
Returformuläret kan du ladda ner nedan denna text. Fyll i uppgifterna så noggrant som möjligt. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen.
Du som kund står för returfrakten. Vi skickar en returfraktsedel när vi mottagit returformuläret. Nyttjas denna debiteras du 25% av produktvärdet dock som minst 99:- som justeras via Klarnas betalningslösning när returen anlänt till oss. Önskar ni skicka tillbaka ordern eller delar av den med annan speditör måste försändelsen vara spårbar. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! A-ljus åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.
Returadress till A-ljus:
A-ljus Valentin & Blank AB
Villagatan 27A
891 62 ÖRNSKÖLDSVIK
Returblankett
Här finns även möjlighet att hämta Konsumentverkets ångerblankett:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
EJ UTHÄMTAT PAKET
För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 25% av varukostnaden dock minst 300 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjesmålsränta och eventuella inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
REKLAMATIONER
Om en vara skulle vara felaktig vid leverans eller inom den tid som köpkonsumentlagen anger kommer byte av vara eller återbetalning ske utan onödigt dröjesmål. Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes. Vänligen kontakta oss innan trasig vara skickas tillbaka. Det är inte säkert att det behövs men om så, så står A-ljus för kostnaden inklusive frakt.
Du som kund har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år från köptillfället. Felet ska anmälas i skälig tid till oss (inom c:a 2 månader)
Vid full reklamation kommer återbetalning att ske utan onödigt dröjesmål och den totala kostnaden inklusive ursprunglig frakt återbetalas på samma sätt som betalningen las.
Returblankett
FELLEVERANS ELLER UTEBLIVEN LEVERANS
Kontakta oss via mail: info@a-ljus.se
ÖVRIGT
RESERVATIONER
A-ljus Valentin & Blank AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar A-ljus fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
LAGEN OM DISTANSHANDEL
A-ljus följer lagen (2005:59) om distanshandel och avtal utanför affärslokaler. Läs mer här.
PERSONUPPGIFTSLAGEN
Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt. Den bygger på ett EU-direktiv från 1995. Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av A-ljus i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Informationen som samlas för att du ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas. Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det alltså att denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll. Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta får du ändra uppgifterna samt även välja att ta bort dem.
EV. TVIST
Vid eventuell tvist kommer A-ljus att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer ARN i Sverige eller European Commission Online Resolution (EU ORD) https://ec.europa.eu/odr
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna reklammationsnämden
Box 174
101 23 STOCKHOLM
FÖRETAGSUPPGIFTER
A-ljus Valentin & Blank AB, Box 4038, 89104 Örnsköldsvik
e-post: info@a-ljus.se
Vårt organisationsnummer är 556966-6414.
Fredrik Blank
Ägare av A-ljusUtbildad produktutvecklare som ser helheten och sätter ljus på detaljerna.