Stäng

 

KÖPVILLKOREN I KORTHET


FRAKT OCH LEVERANSTID

Vi levererar fraktfritt inom Sverige om ordern överstiger 499 SEK (ej returfrakt). Order under 499 SEK levereras mot en fraktkostnad av 69 SEK inom Sverige. All transport sker med hjälp av DB Schenker och paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Normal leveranstid är 5-15 arbetsdagar. En normal leveranstid innebär att varorna skickas från oss inom 1-3 arbetsdagar, sedan tar det 1-5 dagar för DB Schenker att leverera.
Du kan också välja att hämta ut ditt paket i vår fysiska butik på Vikingagatan 30 i Örnsköldsvik. Glöm då inte att ta med legitimation.

 

 

BETALSÄTT

Hos oss kan du betala med konto/kreditkort eller med direktbetalning via din banks internetbank. Du kan också betala mot faktura eller olika typer av delbetalning upp till 24 månader. Vi använder Klarna Checkout.

 

Vi har en säker websida!

 

 

FULLSTÄNDIGA KÖPVILLKOR

ALLMÄNT

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på A-ljus. Genom att beställa varor på A-ljus accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras.

-Enligt lag måste du vara över 18år för att få göra en beställning på A-ljus.

-I dagsläget levererar vi varor endast till Sverige.

-I priserna ingår moms med 25%.

-Alla varor förblir A-ljus egendom till dess full betalning kommit oss tillhanda.

Vi har en säker websida!

 

BETALNINGSVILLKOR

 

PRISER

Alla priser på A-ljus.se är angivna i SEK, inklusive moms. Vid beställning på telefon eller via e-mail betalar du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till vårt bankgiro/plusgiro.

 

REA/ERBJUDANDEN

REA/ERBJUDANDEN gäller under den tidsperiod som är utsatt. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. A-ljus reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå.

 

BETALNINGSSÄTT

Hos oss kan du betala med konto/kreditkort eller med direktbetalning via din banks internetbank. Du kan också betala mot faktura eller olika typer av delbetalning upp till 24 månader. Vi använder Klarna Checkout.

 

Konto/kreditkort

Vi tar för närvarande emot Visa, Mastercard och American Express.

 

Direktbetalning via bank

Du kan också göra en banköverföring direkt via din banks internetbank (Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken).

 

Faktura via Klarna

Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning. 

  • Få alltid din beställning innan du betalar

  • Betalningstid - alltid minst 14 dagar

  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se

  • Möjlighet till delbetalning

 

Delbetala via Klarna från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar

  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet

  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad

  • En administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp

  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

 

I samband med köpet görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning. 

 

Direktbetalning via Klarna

Om du tidigare registrerat dig för direktbetalning hos Klarna, antingen via Mitt Klarna eller i samband med ett köp, så syns det bankkonto du kopplat till Klarna med dolda siffror under alternativet "Klarna Direkt". Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras först när butiken har hanterat din beställning och skickat din order. Skulle du därefter inte få dina varor, eller om det är något fel på dem, gäller självklart Klarnas köparskydd. Om det av någon anledning inte går att dra pengarna kommer du att få en faktura i stället, där Klarnas betalningsvillkor för faktura gäller. Läs mer om vad som gäller för betalning med Klarna faktura under Klarnas villkor.

Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS

Fullständiga villkor för Klarna Checkout hittar här

 

 

Manualer

Varje produkt åtföljs av en bruksanvisning på svenska. Vid ytterligare frågor om funktion; tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

 

ÅTERBETALNING

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 14 dagar efter det att du som kund meddelat oss om den förestående returen. Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes.

 

 

LEVERANSVILLKOR

 

ORDERBEKRÄFTELSE

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta oss på A-ljus snarast om något känns oklart.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar du oss med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig. Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.

 

FRAKT

Vi levererar fraktfritt inom Sverige om ordern överstiger 499 SEK (ej returfrakt). Order under 499 SEK levereras mot en fraktkostnad av 69 SEK inom Sverige. All transport sker med hjälp av DB Schenker och paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Av miljöskäl återanvänder vi emballage i den mån det går. Det betyder t.ex. att din lampa kan ligga i en lampkartong från ett annat varumärke än den beställda lampan.
Du kan också välja att hämta ut ditt paket i vår fysiska butik på Vikingagatan 30 i Örnsköldsvik. Glöm då inte att ta med legitimation.

 

LEVERANSTID

Leveranstiden för varje produkt ser du i respektive produkts informationstext. Normal leveranstid är 5-15 arbetsdagar. En normal leveranstid innebär att varorna skickas från oss inom 1-3 arbetsdagar, sedan tar det 1-5 dagar för DB Schenker att leverera. Vid kampanjer och säsongstoppar kan leveransen bli längre. Vid ”slut i lager” kan produkten vara på väg till oss eller finnas hos leverantör. Produkter som måste beställas tar ytterligare någon vecka att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan då ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.

 

LAGERSALDON

A-ljus.se delar lager med vår fysiska butik. Alla varor som har märkningen ”finns i lager” på a-ljus.se finns också att se och köpa på Vikingagatan 30 i Örnsköldsvik. Det betyder t.ex. att en vara som ser ut att ”finns i lager” på webbshopen rent fysiskt kan befinna sig på väg till kassan av en kund i vår butik i Örnsköldsvik. Vi reserverar oss för eventuella fel i lagersaldot. Märkningen ”finns i lager” kan i vissa fall innebära att det är sista butiksexemplaret. I sådana fall tar vi kontakt med dej.

 

EV. DRÖJESMÅL I LEVERANS

Vid förlängd leveranstid tar vi alltid omgående kontakt med dig via e-post eller SMS. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Om vi inte kan leverera beställningen inom skälig tid och leveranstiden är av väsentlig betydelse, då har du som kund rätt att häva köpet.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

 

EV. TRANSPORTSKADOR

Tänk på att kontrollera godset när det levereras. Synlig skada rapporteras direkt till DB Schenker och därefter till A-ljus kundtjänst. Vi rekommenderar att du kontaktar oss så fort som möjligt men absolut senast inom 2 månader Emballaget ska sparas för fotografering samt eventuell reklamation till transportbolaget. Dold skada (produktskada som inte går att se på emballaget) anmäls till oss så fort som möjligt (senast 2 månader).  

 

RETURRÄTT OCH ÅNGERRÄTT

Du har full retur och ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Meddela oss om du vill nyttja sin ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Därefter ska varan skickas åter inom 14 dagar.  Transportskador på grund av bristfällig emballering eller varor som använts eller skadas kan medföra värdeminskningsavdrag. Vänligen sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Vi skickar med ett returformulär i varje försändelse som vi vill att ni fyller i så noggrant som möjligt. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen. Om du förlagt ditt returformulär finns det att ladda ner ett nytt nedan denna text.

Du som kund står för returfrakten. Vi skickar med en returfraktsedel som vi gärna ser att ni använder. Nyttjas denna debiteras du 99:- som dras av på den kreditfaktura som vi skickar när returen anlänt. Önskar ni skicka tillbaka ordern eller delar av den med annan speditör måste försändelsen vara spårbar.  Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! A-ljus åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.  Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel. Självklart är du även varmt välkommen att lämna tillbaka varan i vår fysiska butik. Detta är såklart kostnadsfritt. Medtag då ordernumret så att personalen i kassan vet vilken beställning det gäller.

Vid full retur kommer återbetalning att ske utan onödigt dröjesmål och den totala kostnaden inklusive ursprunglig frakt återbetalas på samma sätt som betalningen las. 

Returadress till A-ljus:

A-ljus /Arac Elektriska AB
Vikingagatan 30

891 35  ÖRNSKÖLDSVIK

 

Adobe_PDF_file_icon_32x32.png Returblankett

Här finns även möjlighet att hämta Konsumentverkets ångerblankett:

https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

 

 

EJ UTHÄMTAT PAKET

För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 300 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjesmålsränta och eventuella inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

 

REKLAMATIONER

Om en vara skulle vara felaktig vid leverans eller inom den tid som köpkonsumentlagen anger kommer byte av vara eller återbetalning ske utan onödigt dröjesmål. Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes. Vänligen kontakta oss innan trasig vara skickas tillbaka. Det är inte säkert att det behövs men om så, så står A-ljus för kostnaden inklusive frakt.

Du som kund har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år från köptillfället. Felet ska anmälas i skälig tid till oss (inom c:a 2 månader) 

Vid full retur kommer återbetalning att ske utan onödigt dröjesmål och den totala kostnaden inklusive ursprunglig frakt återbetalas på samma sätt som betalningen las. 

 

FELLEVERANS ELLER UTEBLIVEN LEVERANS

Ring eller maila oss. 

 

ÖVRIGT

 

RESERVATIONER

A-ljus Arac Elektriska AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar A-ljus fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

 

LAGEN OM DISTANSHANDEL

A-ljus följer lagen (2005:59) om distanshandel och avtal utanför affärslokaler. Läs mer här.

 

PERSONUPPGIFTSLAGEN

Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt. Den bygger på ett EU-direktiv från 1995. Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av A-ljus i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Informationen som samlas för att du ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas. Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det alltså att denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll. Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta får du ändra uppgifterna samt även välja att ta bort dem.

 

EV. TVIST

Vid eventuell tvist kommer A-ljus att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer ARN i Sverige eller European Commission Online Resolution (EU ORD) https://ec.europa.eu/odr

ARN: https://www.arn.se/ 

Allmänna reklammationsnämden
Box 174

101 23  STOCKHOLM 

 

FÖRETAGSUPPGIFTER

A-ljus, Arac Elektriska AB, Vikingagatan 30, 89135 Örnsköldsvik

Telefon: 0660-18761

e-post: info@a-ljus.se

Vårt organisationsnummer är 556068-3152.

Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 09.00-17.00.

Vi svarar på all e-post innan kl 11 följande vardag.

Fråga oss om råd, tips och idéer. Hos oss får du alltid ett personligt bemötande.

Alla varor som finns i lager skickas normalt inom 48 timmar på vardagar.

 

Du är alltid välkommen att besöka vår butik på Vikingagatan 30 i Örnsköldsvik. Vi ses!

Standardvy | Byt till Mobil vy